Zebrania

Poniższe wskazówki uczynią Wasze zebrania bardziej efektywnymi i mniej czasochłonnymi.

  • Grupa powinna być jak najmniejsza – decyduje kryterium „powinien tu być”.
  • Mniejsze grupy osiągają więcej i czynią to w krótszym czasie. Zwykle są również bardziej ukierunkowane.
  • Wszyscy uczestnicy powinni otrzymać porządek obrad z dużym wyprzedzeniem; powinni również znać podstawowy cel zebrania.
  • Organizuj zebrania jedynie, gdy jest to niezbędnie konieczne ponieważ zebrania angażują kilka osób, wymagają przemieszczenia ich oraz czasu na przygotowanie.
  • Zawsze bądź świadomy kosztów odbycia zebrania biorąc pod uwagę czas poświęcony przez jego uczestników, w tym czas osoby odpowiedzialnej za sprawy organizacyjne.
  • Jasno określ czas rozpoczęcia i czas zakończenia.
  • Wcześniej wybierz przewodniczącego, osoby które dokonają prezentacji oraz tematy do omówienia.
  • Zapoznaj osoby dokonujące prezentacji z tematami, czasem przeznaczonym na każdą prezentację oraz kolejnością wystąpień.
  • Zebrania powinny być ciekawe i nie należy odbywać ich stale według jednego schematu.
  • Czuwaj nad realizacją porządku obrad.
  • Staraj się eliminować, lub przynajmniej ograniczać do minimum rozmowy o sprawach nieistotnych.
  • Zakończ spotkanie, gdy tylko porządek obrad zostanie zrealizowany.
  • Nie przesadzaj z ilością tematów do omówienia. Po zebraniu uczestnicy powinni mieć poczucie osiągnięcia czegoś wspólnie.
  • Nie zezwalaj na wtrącenia. Zaplanuj przerwę – poinformuj sekretarza o czasie, w którym ona się odbędzie, jak również, że wszystkie ważne wiadomości, zapytania i odpowiedzi odbywać się będą w czasie przerwy.
  • Zebrania odbywane przed samym końcem dnia, lub zaraz przed lunchem zwykle trwają krócej.
  • Nie odbywaj zebrań połączonych z lunchem.
  • Zebrania mające odbyć się poza biurem powinny mieć miejsce z samego rana, lub pod koniec dnia.
  • Uczyń jedną osobę odpowiedzialną za pomieszczenie, sprzęt, materiały, usadzenie uczestników.
  • Zebrania mogą być nieformalne, ale efektywne.
  • Należy spisywać protokół z każdego zebrania, który powinien być przekazany uczestnikom jak najszybciej po jego odbyciu. Podjęte decyzje, zaplanowane działania oraz osoby odpowiedzialne powinny być odpowiednio zaznaczone.
  • Dokonuj oceny każdego zebrania pod względem osiągniętych zamierzeń oraz możliwości poprawy.
  • Z zasady każde zebranie powinno być jak najkrótsze. Jeśli zebranie ma trwać całe przedpołudnie, popołudnie czy dzień – zaplanuj kilka krótkich przerw.
  • Zebrania powinny być przyjemne, ale mieć atmosferę biznesową.
  • Zebrania powinny zaczynać się o czasie.
  • Zawsze dzwoń, aby potwierdzić swój udział w spotkaniach, na które zostałeś zaproszony.
  • Każdy uczestnik powinien być przygotowany.
  • Podejmij działanie natychmiast po odbyciu zebrania.
  • Każdy powinien być odpowiedzialny za realizację porządku obrad.
  • Bierz udział tylko w tej części zebrania, która wymaga twojej obecności.
  • Ograniczaj do minimum powtarzanie tych samych tematów.